Grönare än lovligt.

Med veckans nyheter kommer lite efterforskningar. Och kontentan är att jag är grönare än jag trott. Riktigt jävla grön.

Önsketänkande pirat.

Ibland önskar jag att folk läste den här grejen. Jag har bra grejer att säga. Andra säger det också, men de väsnas mest när de pratar.

Ah fuck it, let's make some quiet noice!

När man surfar tappar man ibland tråden. Jag tror att dagens inlägg grundar sig i ett besök hos
Unni Drougge som alltid leverar en ordentlig sanning på svenska. Men hur som haver hamnade jag på SvD och deras födesledagspresent till mig: Rapporten om hur Storbritannien för påhälsning av den nya tidens storebror. Jag tänkte bryta ned artikeln i de beståndsdelar den har och sedan peka på vad i helvete det egentligen är som har sagts.

"Internetoperatörer har möjligheten att påverka sina kunders beteende. Vi vill att det sker genom ett enkelt, gradvis system med först varningsbrev som sedan följs av tekniska lösningar som både avskräcker lagöverträdare och dirigerar dem till lagliga alternativ", skriver upphovsrättsorganisationerna i brevet.

Översatt till rikssvenska (från engelska från början av någon) innebär det här att upphovsrättsförespråkarna vill att en organisation ska ges tillstånd att ta bort folk från Internet. Varningsbrev eller inte, slutprodukten är en avstängning vad man än formulerar det som. Vem ska då ta hand om alla avstängningar och sånt? Polisen? Ska de patrullera internet? Hur patrullerar man ett i princip oändligt informationsflöde? Det gör man inte. Man bygger en organisation som övervakar all trafik. Övervakning är alltså lösningen, och det kan ju inte polisen syssla med dagarna i ända. Så då låter man (via det förslag som kom en vecka efter nyheten) ett företag få mer makt över internet. Visserligen en sammanslagning av flera företag med konkurrerande idéer, men alla med den gemensamma nämnaren: Vinstdrivande.

Inte med än? Ok. Det företaget behöver inte rätta sig efter lagarna (för det har lagarna sett till) så om någon ger dem en ofantlig hög summa pengar för att stänga av människor från Internet så kommer de att göra det. Utan att blinka. Hur det är med bevisningen? Vem som är skyldig? Ja. Det vet vi ju redan hur det är med den saken.

Så till den checklista som är helt ofattbart idiotisk. Enter Brendan Barber:

Att ladda ner ett tv-program från en fildelningssajt innebär inte bara att man snor stjärnornas och manusförfattarnas lön,

Förtst ska vi fastslå att jag har funderat länge på det här med stöld. Jag är inte dum i huvudet. Mina betyg från gymnasiets och högskolans matte skulle faktiskt vilja påstå något annat. Men hur jag än räknar. Vad jag än använder för variabler så kan jag inte för mitt liv se hur en nedladdad film är stöld. Det är inte heller utebliven försäljning.

Låt säga att du vill ha en soffa. Låt säga att du inte har så mycket pengar. Låt säga att du går till Myrornas och köper en soffa för 150 kr. Ska IKEA då åka ut till dig och våldta dig i stjärten för att du INTE handlat hos dem? Du hade ju inte råd från början, så vare sig du hade köpt soffan eller inte från myrornas så hade du INTE handlat hos IKEA. Köpet hos IKEA fanns inte i den ursprungliga ekvationen så hur fan kan det finnas när du handlat hos någon annan?

Man kan inte stjäla en lön genom att se på ett TV-program. Det är fysiskt omöjligt!

det innebär också att jobben för alla inom tv-industrin hotas: klipparnas, ljud- och ljusteknikernas, de som skapar effekternas och stuntmännens och stuntkvinnornas.

Utan att klaga på någons kvalitet i arbetet med en film ska jag försöka förtydliga: Nej. De blir inte av med några jobb. Behövs en tjänst så finns det någon som är villig att betala för den. Tillgång och efterfrågan? Begrepp som är bekanta? Jag såg för ett tag sedan en musikal som jag tyckte om. Den låg gratis på internet och gör det fortfarande bara i USA visst. Trots det så finns den att köpa på iTunes. Eller Amazon. Den är inte gjord av klippare, ljudtekniker eller effektsmakare. Den är gjord av en liten grupp människor som behandlade hela projektet med kärlek. Inte bara filmen. Inte bara låtarna. Inte bara rollistan. HELA PROJEKTET. Från inspelningsdag ett och framåt har de tagit till vara på alla som tyckt om filmen. Och du kan inte köpa kärlek, men kärlek kan ge dig gåvor.

Har ingen sett utvecklingen av film? Låt mig visa i bilder vad dina jävla effektmakare har åstadkommit i berättarkonst.


En bra film va? Banade väg för nya tekniker och visade på vad man kan åstadkomma med film. Men den tappade aldrig kärnan: En berättelse som fängslade. Det är inte Science Fiction. Det är inte effekter > karaktärer. Inte för en sekund. Vad hände med Hollywoods framtågande?


Effekter > karaktärer. Lens flare > djup. CGI > handling.
Nej, om det är effektmakarnas jobb som ryker först så tänker jag aldrig mer köpa en film i hela mitt liv. Men det är klart. Det slutar ju inte där. Fler smarta ord av Brendan Barber.

Och det går än längre: piratkopiering skadar biografägare...

Men snälla nån! Biografer kommer alltid att ha besökare såvida de hänger med i utvecklingen. Att ha gratis tillgång till film innebär vissa kompomisser. Man har inte trettiotvå högtalare runt skärmen. Man har max 19 tum (50 om man lyckas koppla bilden till TVn) i jämförelse med metervis med projektorduk. En filmrulle innehåller alltid mer bild än vilken Blu-ray eller snedtankad fil som helst. Men då måste biograferna hänga med i utvecklingen. Vem fan vill betala 100 spänn (priset på en vanlig biljett) för att se Shrek 8? Häng med i svängarna. Anställ människor som kollar på bloggosfären vad som är inne. Jag minns filmen Hero. Den gick tamigfan inte på någon SF-biograf. Sandrew Metronome (numer uppköpta av SF) hade den på någon obskyr salong och det tog oss flera timmar att hitta dit. Väl där var salongen fylld av fyra (4!) människor varav mitt sällskap utgjorde hälften. Internet går snabbt. Biograferna får väl se till att hänga med i svängarna. Eller dö av utmattning.

...försäljare...

Men vad babblar du om? Play.com har inte tjänat så mycket pengar som i år. Cdon.com går framåt utav helvete. De fysiska butikerna emmigrerar i rask takt till Internet för då når de fler kunder. En större samling kunder ställer större krav på försäljaren. Man kan inte sitta och vara mossig och tro att allt ska gå så jävla enkelt, som det gjorde 1992, nu i framtiden (välkommen till framtiden btw). Att folk får ett större utbud och får tänka själva är väl bara ett steg i rätt riktning? Nej just det. Köper man inte Britney Spears senaste skiva så existerar man inte i er värld. Tänkte inte på det.

...tillverkare....

Men tillverkare av vadå? Är du blåst på riktigt? Jag kan nämna ett gäng människor som har förstått framtiden och tjänar grova pengar. På att tillverka.

...pr-byrårer...

Så du påstår att gratis reklam inte är bra reklam? Du slipper betala någon för att utföra ett arbete åt dig? Kom inte och påstå att den som läckte Wolverine-filmen inte gjorde världens bästa reklam? Jag tankade den. Såg den. Hatade den. Men fick tack vare det min syster, hennes pojkvän, min kompis och hans tre polare att gå och se den. SÄTT IN DET I DIN UTEBLIVNA-FÖRSÄLJNINGS-KALKYL OCH RÖK DET!

....och transportföretagen

Sprida din film åt dig? Få människor att se den? Få en stor del av dem att betala för sig? Och i slutändan spara på miljön? Har du flugit över något fågelbo?

Men det är klart. Allt handlar alltid om survival of the fittest och din position som Rik Man™ verkar vara hotad. Du gör som alla andra hotade djur: vänder taggarna utåt, kurar ihop dig, blundar, håller för öronen och skriker "NA-NA-NA-NA-NA-NA-NA" för allt vad lungorna orkar.

Är det farligt? Eller bara dumt?

Jag vill passa på att upplysa den vanlige vettige mannen (som ändå inte läser det här) att det handlar i slutändan inte om en skiva eller film eller bok. Det handlar om ett storebrorssamhälle. Som faktiskt har börjat synas i gammelmedia.

Vi har alltid blivit tvångsmatade med kulturinnehållet. Och nu när vi har chansen att tänka själva (antingen ensamma eller i grupp) så används våra folkvalda till att förtrycka oss. Jag ser fram emot 2010. Då kommer ett nytt val. Och jag hoppas att de som hjälpte till i början av Juni i år kan hjälpa till ytterligare en gång. inte för min eller PPs skull utan för sin egen skull. Alla drabbas. Vare sig man bryr sig eller inte.

Svett i stolen

Amagadamagadamagadamagadamagadamagadamagadamagadamagadamagadamagad!

Och har man badbyxor på sig när man sitter och svettas framför datorn blir det en ganska spännande effekt.

The power of Anon compels you

I debatten om huruvida PP behandlar integritet eller snorungar kommer idag ett fantastiskt inlägg.

Internet har funnits i ganska många år. Integritetsfrågan har blivit en fråga på dagordningen först i och med fildelningen, innan dess var det bara ett fåtal som brydde sig och de allra flesta internetanvändare såg inget problem. Men i och med fildelningen så har krav uppkommit på att inte upptäckas med fingrarna i syltburken. Men det vill man ju inte erkänna så då gör man det till en integritetsfråga istället. Tänk vad bra det vore om alla hade samvete nog att göra rätt för sig istället!


som citerat från
PPs nyhetssida. Vem som skrev inlägget? "Anonym" Hahahahahahahahahahahahahahaha!

Nej. Jag skojar inte. Och ja. Det är roligt utav helvete.

HAHAHAHAHAHAHAHAHA!

Glorifierad

Jag har spelat halo 17 timmar i sträck. Läs allt om det här. Jag blev lovad ett inlägg på Blog 'Em Up, men blev bortkollrad i allt midsommarfirande. Efter det fick jag ett mystiskt meddelande från en Super Play-anställd och nu kan jag inte göra annat än att sitta och trycka F5 på inkorgen.

Väntar med spänning.

Onsdag

Efter systers genialitet och musikaliska vård mår jag nu som jag förutspådde: Bättre.

Käftsmäll i magen

Errr..... Var börjar vi?

För en tid sedan (kanske under gymnasietiden) hade jag en diskussion med mina vänner om vem som skulle åka dit först. Den där ditåkningen som ingen kan fly. Vem skulle gifta sig/skaffa barn/köpa hus ihop etc. etc. Jag minns inte vilken kandidat som toppade listan men jag minns i stora drag diskussionen och att jag ännu inte hade fått en sån där kompis som åkt dit. Jag kände (och känner) flera människor som är ett år äldre eller ett år yngre som har flyttat samman. Men tills för alldeles nyss kände jag ingen i min ålder, som jag umgåtts med som dragit nitlotten.

En klasskamrat är ju mer spännande och man får en större känsla av "Fan? Redan? Är jag så gammal nu?" när det är en sådan som skaffar bil med sin sambo.

Martina ledde länge ligan med sitt hus tillsammans med Fidde Bus, men eftersom jag inte umgåtts så nämnvärt med varken henne eller honom och de varit tillsammans sedan dinosaurierna dog ut så är det ingen stor affär.

Så förstörde mamma hela min dag (jag vet att du läser det här mamma *smällpåfingrarna*) idag. Jag hade ätit frukost och plågat mig igenom det som kallas morgontidningen i bygden. Ingen notis om att familjesidorna tog upp mer plats än behövligt (fast å andra sidan, det brukar de göra). Så anländer då mor hem och tycker att det är dags att visa familjesidorna som sig bör när man hittat någon man snudd på känner som skaffat barn. Vi har varit där förut, men som jag skrev ovan: det handlar om sådana man känner till, inte känner.

Inte idag.

Innan jag spränger laddningen ska jag inte på något sätt skryta om mina eskapader. Jag har inte många ex att tala om. Max två en. Så det blir då kanske extra helvetes oerhört osannolikt jobbigt och förbluffande att se sin f.d. högst upp på familjesidan hållandes en ungjävel!

You read it! Men för säkerhets skull tar vi det igen.

En tindrande ungjävel!

Nu känner jag inte bara offret, jag har även varit djupt involverad med det. När man börjar tänka på
processen fram till annonsen får man lite svindel. Det snurrar faktiskt i pannan på mig när jag skriver detta. Och inte på det bra sättet.

Så vad är kontentan av dagens illamående (som inte kommer att gå över förrän i morgon kväll)?
Att allt var en tävling? I så fall har jag vunnit. Hela jävla racet. Ska man sia om framtiden (onsdag) så kommer jag att se mig själv som vinnaren. Big Time!
Man kan åtminstone konstatera att nu finns det ingen smäll av liknande sort som kommer att slå lika hårt. Alls. Klasskompisar? Pfft... Inte en chans! De kan skaffa fjorton ungar var, det gör inget. Gabriel? Hahahahaha! Även om det händer så kommer jag bara garva tre sekunder, sen är jag klar. Syrran? Bah! Reaktion: noll i jämförelse.

Holy Fucking Shit™!

Bambuser

Ska bara se vad som händer om man gör ett bambuserfönster på bloggen.

Happy Birthday To Me

Jag fyller år. Den som leder gratulationsligan är helt Klart mors kompis som skickade 28 stycken GRATTIS i ett sms. En liten överambitiös handling då det hade räckt med ett. Men har man 320 tecken att arbeta med så ska man väl göra det.

Även om jag inte fick precis
vad jag önskade mig så fick jag Fawlty Towers på DVD. Which is nice. Det är kultur på hög nivå.

**Edit**

Presenterna strömmar in. De är inte fysiska eller så. Men presenter är de.

Surt att vara jag

Jag varvade internet förut. Det fanns inget kvar att göra. Ingen hade sagt något och jag hade inget att skriva om.

Så jag gick ut. Sparkade boll med min bror och insåg att min kondition är down the drain. Bara för att man
väger som en sparv betyder det inte att man inte mår dåligt av att sitta still. Fick lite ont i min hals (där man andas) så fick ta det en massa mer lugnt. Behöver ta fram skateboarden igen. Synd att rampen är nedbajsad av en miljon sattyg.

Steg 3

Steg 3 är igång. Nu smäller det snart. På riktigt.

Trots att Pirapartiet inte har någon organsiation som ni känner den Sören Wibe så har Piratpartiet en organisation. Sju motherfucking procent är inte oorganiserat. Hur fan kan man påstå det? Det är eldsjälar som driver den här skutan. Och skutan är bekant. Den har alltid funnits. Men nu brinner den och sjunker samtidigt.
Vem är det som ror nu igen?

Oj jävlar.

För er två som besöker den här sidan: Jag bloggar en hel del på Super Play just nu eftersom E3 är igång för fulla muggar. Eller bara för att jag inte pratar om spel här och det är roligt att prata om spel.

Men i vilket fall. Jag ger er den här. Rolig utav satan.



Och med förmågan att inte kunna lägga in externa bilder på ett smidigt sätt så börjar jag nu fundera skarpt på wordpress istället för skräp-blogg.se

Besvikelser slår hårt.

Betalade i helgen dryga 300 kronor för att åka till Örebro och se på Heman Hunters. Införskaffade tills dess deras samlade hits, tidigare insjungna av författarna själva och lyssnade in mig tillsammans med alla som följde med. Drack sprit på lördagen och begav mig på söndagen för att se bandet som öppnade. Samma jag åkt dit för att kolla på. Samma band som gjorde den kortaste spelningen jag varit med om.

Hela konserten i Livebloggform:
12:30 Konfrencier: Det är en stor ära för mig att få presentera Öreskogas mest kända källarband. De har 24 spelningar i sommar och inleder Yeahfestivalens andra dag. Plats på scen för HeEEEeEEeEman Hunters (älgning)!
*applåder*
12:30:40 "Bert": Hej. Det är vi som är Heman Hunters. Vi tänkte spel en ny låt.
*wtfnylåt?*
12:31 Låten börjar med alldeles för mycket playback för att någon ska må bra.
12:33 "Åke" gör ett gitarrsolo.
12:33:30 "Åke" slutar
"Bert": Varförs slutar du?
"Åke":Det är lika bra.
"Bert": Tack för oss!
*applåder...?*
12:34 Konsert slut.

Vad i hela helvete?

Fick svar från Stockholm. Aight!

Brännhet

Vissa saker blir så skumma när man ser dem på internets. Första kommentaren på den här sidan t.ex. Skumt.

Fick även svar från en viss herr redaktör. Ganska snopet när man går omkring och tror att posten är död och ersatt av gmail.com.

hits