Två Riddare i Rustning

Jag är fördomsfull. De som inte är det ljuger. Det säger bara att de accepterar alla männsikor precis som de är.

Att ha fördomar innebär inte att man inte känner acceptans mot folk. Jag kan tycka vad jag vill i mitt huvud. Om jag lever ut det är en helt annan sak. Jag accepterar ungefär alla människor jag träffar. Många lyckas dock sabba det på under fem sekunder. Med mig har man bara den där enda chansen till ett intryck. Folk kan fortsätta umgås med mig och mildra mina åsikter om dem, men de kommer aldrig ifrån det intryck de först gett mig.

En del får inte ens den första chansen. De presenteras av någon annan innan de ens hunnit öppna munnen eller kanske ens äntrat samma rum som jag.
Det här är Peter, honom träffade jag via Frivilliga Brandmän
eller
På onsdag kommer Harriet hit, du vet, hon som bor på nedersta våningen.

Oskyldiga meningar kan tyckas. Men redan här kan vi börja att skapa oss en tydligare bild av personen än att bara förse dem med ett namn. Minsta lilla information som jag får tolkar jag. Det kan gå snabbt. Det kan gå långsamt. Likförbannat får jag en klarare bild i huvudet för varje ynka del information som jag blir försedd med.

I en del fall gör det inget att jag skaffar mig en förutfattat bild av någon, men mer ofta än sällan blir det något som ligger och gnager och gör att jag inte riktigt kan ta in människan jag till slut möter.
Lägger man dessutom till att alla är fördomsfulla vet jag ju att de ser på mig med samma ögon. Om än kanske inte lika allvarligt.

Och varför sa ingen till mig om TFU-demot? Era pervon!
Årets spel. (GTA inräknat)


***Fem minuter senare***

När ska man hitta hem? Vad är 'hem'? Hur är hem? Vem är hem?
Jag vet vad jag vill att mitt hem ska vara. In i de ganska små detaljerna.

Kommentarer:
Postat av: Werner

Du lovade mig en url!

2008-09-08 @ 23:23:42

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos and videos from aiglet. Make your own badge here.
hits