Överlevnadsinstinkt **update** nu med önskelista

Läste för ett tag sedan på Gizmodo om en man som tyckte att vinyl var världens bästa. Inte bara världens bästa ljud, utan världens bästa allt. Han lade fantastiska pengar på att lyssna på ett, vad jag trodde, utdött ljud-format. Efterföljande lektioner kom och förklarade ytterligare var det riktiga ljudet befinner sig. Tydligen är det på vinyl. Inte alls på CD som jag trodde. Jag dammade av mina ömma föräldrars gamla skiv-samling och föröskte lyssna. Tyvärr satt de inte på $350.000 när det begav sig så skillnaden är inte märkbar. Åtminstone inte för mina öron. Det som dock märktes var att mitt hemmabiosystem inte riktig levererar vad man skulle önska sig. Den förstärkare som står här är det däremot inget fel på. Den har funkat länge och jag blev faktiskt smått bekymrad när den levererade bättre ljud än min pärla.

Som det ligger till i världen så uppstår det för varje aktion så uppstår en motsvarande lika stor reaktion. Detta gäller även folkrörelser. När folk börjar driva en sak starkt, sluter människor upp bakom dem. Men andra människor ställer sig även mot dem. I fallet Piratpartiet finns ju allt från "det är bra det ni sysslar med" till "vänligen lägg er ner och dö", och här ser man ju tydligt hur en reaktion skapar en annan. En fråga som uppstår i det ena lägret är "Hur ska vi få betalt?" och med vinylen i baktankarna så ska vi idag få oss en ny läxa i hur man får betalt.

En ny artikel på New York Post's hemsida idag (via det alltid förträffliga Gizmodo) visar en sak som fick mig att få gåshud. På riktigt. Som när man lyssnar på bra musik. Det är nämligen så att p åsenare tid så har barn och unga av idag inte bara vant sig vid att mp3 är ett undermåligt sätt att återge musik på. De har lärt sig att uppskatta och t.o.m. föredra detta. En skam i mina öron. Jag må kanske inte vara någon audiophil men jag hör åtminstone skillnad på en mp3-fil och en CD-skiva när man sätter de bredvid varann. Och jag vet vilket jag föredrar. Det är inte den sämre. Men som jag förklarade för två stycken sedan: en aktion skapar en reaktion. Det visar sig då alltså att musiekn inte alls är död.

Musiken lever!!!

Eftersom jag med en inkomst kommer lägga pengar på musik och efter vissa artiklar kanske t.o.m. lite vinyl-spelare så ser jag detta som en fantastisk grej! I Nya Zealand hade de i bättre skivbutiker vinyl av de senaste skivorna och jag blev redan då sugen på att införskaffa en spelare. Att handla med vinyl är heller inget som har dött ut. Men att få se siffror som 89% ökning under 2008 är ju för i satan fantastiskt! Länge leve musiken!

Och just det ja. Att då påstå att folk inte vill betala för musik kan ju få vara osagt då? Eller? För folk betalar. För kvalitet bl.a. Så håll käften och gör bra grejer om ni vill att folk ska betala. För jag har tankat både det ena och andra i mina dagar, men det finns just nu ytterst lite på min dator som inte representeras i min hylla av ett fysiskt objekt. Om nu det skulle göra saken bättre.

***Update***

Fan i helvete. Det finns grejer att få tag på i Sverige! Och de kostar lika mycket som en överprissatt CD-skiva. Dvs lagom mycket. Nu ska vi se här då. Önskelistan som blir (någon frågade om den häromdagen) ser väl ut så här då antar jag:

Åhhhhhh
Denna!
Mmmmmmm....
Du-du-du-duu
Ja tack
Inte dålig musik
AAAAAAAAAA (och priset)
Bra
Jupp
Herrhurrr
Hallå!
Bra skit
Jag betalar detta för en låt
1, 2, 3, 4
Heooo
I mina drömmar
Yep
Jag tar vad jag kan
Roskildeminnen

HIttar ytterst lite Fatboy Slim. Trodde han var en vinylare. Och ingen White Pony. Besvikelsen är enorm.

Och som en bonus följer här en liten WTF-lista
Vilken skiva är detta och jag trodde inte Sverige jobbade så här?
Sämsta låtarna hittar också till bästa formatet.
Inte släppt än. Trodde han hade gett upp.
Julklappstips till Per-Adam.
Soloprojekt?
Vill ha den andra skivan.
Hahahaha. Allvarligt. Det priset?
Bra namn är allt man behöver.
Minnen.
Jag vill ha Första albumet, damn you!
Har den redan. Och som med alla andra: Fel skiva.
Really?!
WTF? *fnitter*
Synd att allt utom en låt suger.
Hahaha....?

Så. Nu har jag gått igneom hela Megastores vinyl-sortiment. Det var jobbigt. Men nu får jag drömma. Och äta frukost.

Kommentarer:
Postat av: Werner

Jag gillar att du är arbetslös!

2009-04-28 @ 23:18:16

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos and videos from aiglet. Make your own badge here.
hits