Snäll Roger

Vaknade bredvid Jennifer. Morgongrinig som vanligt. Lät henne gå upp och äta frukost och sov mig sen till hennes skola. Det var jag som körde, men det går att sova ändå. Kommer hem. Äter min egen frukost och tycker att det nog blir en ganska bra dag. Börjar skriva på två blogginlägg som inte kan publiceras här. De finns på annat håll. Ett av dem publiceras på tisdag as ordered. Nu verkar det här inlägget bli som min dag började: trevlig, solig och inte alls upprörd.

Men så händer det vissa grejer.

När jag sitter och komponerar tisdagsbloggen så vill jag självklart länka till den fantastiska video där jag visar mig naken inför hittills 85 tittare. Men när jag höjer volymen bortom rimliga gränser för jag inte hör vad jag själv säger anar jag att något inte är som det ska. Ser då till min förskräckelse att någon sate har varit inne och tryckt på "Copyright Infringement"-knappen. Av hela Internet ser 85 människor min video. 60 av dem är mina vänner och jag själv som sett videon mångdubbelt. Av resterande 25 är det en jävel som tycker att jag inte får säga det jag säger. Eller? Letar reda på filen på min dator och lyssnar för att se om jag kanske sjunger på Mamma Mia olovligen. Eller kanske citerar Dick Harrisson i bara mässingen. Det gör jag inte. Problemet verkar ligga på stereon i köket. I verkligheten. I Australien. I verkliga livet. På en skiva jag BETALAT. Med en artist jag betalat för att se live.

Problemet är att Lupe Fiasco spelas i bakgrunden. En kille som jag upplever som ganska schysst och trevlig. Men inte minst en duktig musiker. Hans bolag har alltså letat upp min lilla hemvideo och förbjudit mig att prata för att om man lyssnar noga kan höra deras husdjurs låt från skiva. En låt som, mind you, inte ens är en singel. Ingen som inte redan införskaffat och lyssnat igenom hela albumet inte kan identifiera. Så jag ser ingen som helst skada ske.
Rättelse: Två låtar

Det som häromdagen gjorde mig lite illa till mods och ifrågasatte mitt deltagande i Piraternas frammarsch över Sverige blev idag söndergrusat som en katt under en gräsklippare. Jag får kickar av vissa saker. Ibland. Det händer inte ofta. Men när det händer så är det ganska intensivt. Alla som har med skivbolag att göra kan fara åt helvete. Direkt, utan att passera "gå". Det blir inga extra 200 spänn för er inte.

Jag vet att Piraterna har "en" fråga. Enligt dem är det tre frågor men de grundar sig egentligen i en enda tanke om att Internet ska vara fritt. Jag skiter allvarligt talat i det. Med tanke på konversationen med Werner häromdagen så fick jag en klar bild av hur jag egentligen ser på det hela.

Jag ser inte Piratpartiet som någon lycklig framtid, och efter att ha p(i)ratat i några minuter med deras vice partiledare i Göteborg så tror jag inte att de själva ser sig som det. Men de har fått en hel generation som skytt politik som pesten att anstränga sig och visa intresse. De har ju för fan fått mig att engagera mig! Och det vet alla som känner mig väl nog att det inte är lätt. Inte alls lätt. De har dessutom fått andra partier att fundera över sin ställning till fildelning. Vänstern tycker ju numera om det, men eftersom de är ett riktigt parti måste de presentera bättre lösningar än "Fuck etablissemanget" innan de kungör sina åsikter. För det har ju inte Piraterna varit superduktiga på.

Jag ser dem som en katalysator. Och det vet man ju att en katalysator endast behövs en gång, när man vill få igång reaktionen. Sedan är dess roll överspelad.

Att sedan andra partier verkar fatta att internet är en grej man kan använda är ju också intressant. Men alldeles för sent. Som jag skrev i kommentaren till DN's nyhet:

Diskussion bland M : "Vänta lite finns Internet? Vad ska vi göra?!"
"Obama använde Internet. Det gick ju ganska bra för den killen, kanske vi skulle försöka med något sådant."

I rummet bredvid sitter S och tjyvlyssnar
*viskar* "Det verkar som att de ska gå ut på Internet."
"Va? Använda sig av Internet? Men de har ju jagat så mycket folk där?"
"Strunt i det. Vi måste ut fort som satan"

Två dagar senare springer C och MP efter S och M som rusar snabbt till Internets portar och slänger upp dem för att mötas av PP som är på väg ut.

"Ni är sena till festen, vi trodde aldrig ni skulle komma. Vi har precis klätt oss för att gå till er istället."


Ska göra en illustrerande bild på det för alla att titta på sen.

Poängen är iaf att jag idag innan min dag började gå åt helvete hittade en tidning på min bättre hälfts bord. Den var från SSU (Socialdemokratiska Arbetarpartiets ungdomsförbund) och i den kunde man läsa om "den nya fronten" internet. En stor bild prydde också den inledande artikeln. För att min återberättelse ska få trovärdighet och för att alla ska kunna skratta lika gott som jag är den här inscannad.

Yehhh.. Good luck with that.

Bildtexten lyder "SSU ska ragga röster på nätet. Cassanova-in-chief är Joakim Berglund, valledare."
För att förtydliga det jag redan sagt: Det är liksom lite sent. Ung Pirat (hur bra eller dålig den föreningen är vet jag inget om, men jag anar kvaliteten) har redan dessa "drömsiffror". De har närmare bestämt i skrivande stund 12.636 fler medlemmar än SSUs ynka 5431 (svenska wikipedia). Eller 3.32 ggr fler medlemmar än SSU. De är förbi innan startskottet ens har börjat. De äger internet. De är internet. Och det är inte för att alla pirater har bosatt sig på nätet för att jävlas med de större partierna. Tvärtom är det för att alla på internet har formats till det som idag är piratpartiet. För att citera Christian Engström:

"EU-parlamentet vill ha ett stort valdeltagande bland de unga. Jag tror inte att de har tänkt på vad de unga vill"

Och så är det. 2010 (valet i Sverige ni vet) kommer bli ett rekord-år. De första fallen av datalagringslagen (snart i en lagbok nära dig) kommer ha blivit synliga. Medlemsantalet kommer att ha vuxit. Guldpiraterna kommer att vara många och betydande. Skivindustrin kommer att släpas ut i rampljuset  från den plats de har likt det onda samvetet bakom myndigheternas öra.
Saker. Kommer. Ändras.

Idag är jag helt övertygad om att jag vill det.

Och jag tycker inte om när jag är arbetslös Werner. Det är långtråkigt.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos and videos from aiglet. Make your own badge here.
hits