Nätvänligheten II

Nej, det handlar inte om del två i sagan om det vänliga internet även om jag tackar Josh för den besökar-peak som infann sig i natt.

Unni Drougge kan vara världens smartaste. Hon provocerar utan att försöka. Hon lyckas skapa nyans i en diskussion som går väldigt många över huvudet. Det är hon och några till som förstår min och andras kärlek. Tänkte inte sänka mig så lågt att kommentera på Newsmill. Inget fel på den sidan, men mina kommentar-dagar har växt i antal på senare tid. Tänkte istället lyfta ut en kommentar från sidan och se om jag kan behandla den som jag behandlade det där andra.

Signaturen Doktor Mabuse skriver
Underbart att folk som VILL ge ut sina alster gratis kan göra det på nätet!
Fantastiskt att folk som vill ha kontakt med varandra kan ha det på nätet!
Men tänk om en del konstnärer INTE vill ge ut sina alster gratis?
Ska man ta dem ändå?
Är det att visa respekt för andra människors rättigheter att ta av personer som uttryckligen inte vill ge bort gratis?

Och i vanlig ordning finner jag det lustigt och samtidigt lite svårt att förstå. Jag har aldrig förstått det här med "missad försäljning" eller "uteblivna pengar" när någon laddar hem någon annans fantastiska musik. Jag ser människor med konstnärliga ambitioner som bra människor. Men människor som skapar och gnäller så fort deras verk uppskattas utan ekonomisk ersättning ser jag som dåliga människor.

Min syster spelar musik. Inte så mycket egen musik, mest andras låtar. Men det egna materialet växer så sakterliga och snart vill hon sprida sina grejer. Jag tänker hjälpa henne att få ut den på bästa sätt. Jag anser Internet vara det bästa sättet. Fleet Foxes rörde sig utanför Seattle med hjälp av fildelare. Syrran kommer komma ur sin håla och ut till andra människor med hjälp av internet. Att förvänta sig en inkomst på det är väl att ta i. Men det är inte därför hon skriver en enda av sina låtar.

Det känns som att folk vägrar lämna något gammalt och tryggt för något nytt men mer osäkert. Vilket är dumt. För det har ju gett bra utdelning tidigare.

Och det är ingen som tar något. Det finns på Internet inga original som försvinner när någon tar del av det skapade. Det är kopior av siffror (1 och 0) som sprids. Alla får ta del av det fina som någon har skapat. Såvida det någon skapat är ett fysiskt objekt. Då finns det idag inga sätt att sprida det vidare. En tavla är en tavla vad man än gör. En digital bild av tavlan motsvarar inte på något sätt verkligheten. Det är en avbildning av en avbildning. Likaså en skulptur. Eller en skiva. Eller ett videoband. Det är inte samma. Alls.

Han fortsätter:
Ett helt fritt internet är inte bara fritt för gudfruktiga, godhjärtade demokrater utan även för deras motsatser. Vem ska skydda oss mot dem?
Hur ska det ske?

Men på riktigt? Självklart inte. Det är ju människor som befolkar internet. Det är inte en dator som hittar på allting. Det är människor som säger till vad datorn ska visa/göra/skapa/kopiera. Och vad jag förstår så finns människor i vilket samhälle som helst. Även det du bor i herr Doktor. Att förtrycka människor i verkligheten vill du inte va? Men news flash: Internet är verkligt. Det är människor. Att förtrycka den stora massan (läs: alla) för att komma åt en bråkig bråkdel är fel.
Det måste du förstå.

Ett samhälle har baksidor. Och det är upp till invånarna att ta hand om varandra. Inte bli omhändertagna.

Stater kan förtrycka våra friheter, men de kan också ge oss frihet från andra staters och individers förtryck.


Det känns som en pest eller kolera för dig. Men jag ser ingen svårighet i att välja mellan att bli förtryckt och att få uttrycka min åsikt. Förtryck kan bekämpas. Men det är inte någons rätt att bekämpa förtryck med än värre förtryck.

För mig handlar det om uppskattning och kärlek. Och nej man kan inte köpa kärlek. Men kärlek kan frambringa gåvor däribland pengar. Om ett verk är bra nog för betraktaren så väljer densamme att ersätta enligt eget tycke. Med det snudd på oändligautbud som finns idag så handlar det tyvärr om kompromisser. Alla kan inte få allas pengar. Det fungerar inte så. Nu får betraktaren (även snedrefererad till som "konsumenten" av vissa) välja var tid och pengar ska ta vägen.

I övrigt kan jag tipsa om den diskussion som jag och Kelet har haft i veckan. Den tar sin början här och fortsätter här.
Mycket intressant läsning må jag säga.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos and videos from aiglet. Make your own badge here.
hits