Önsketänkande pirat.

Ibland önskar jag att folk läste den här grejen. Jag har bra grejer att säga. Andra säger det också, men de väsnas mest när de pratar.

Ah fuck it, let's make some quiet noice!

När man surfar tappar man ibland tråden. Jag tror att dagens inlägg grundar sig i ett besök hos
Unni Drougge som alltid leverar en ordentlig sanning på svenska. Men hur som haver hamnade jag på SvD och deras födesledagspresent till mig: Rapporten om hur Storbritannien för påhälsning av den nya tidens storebror. Jag tänkte bryta ned artikeln i de beståndsdelar den har och sedan peka på vad i helvete det egentligen är som har sagts.

"Internetoperatörer har möjligheten att påverka sina kunders beteende. Vi vill att det sker genom ett enkelt, gradvis system med först varningsbrev som sedan följs av tekniska lösningar som både avskräcker lagöverträdare och dirigerar dem till lagliga alternativ", skriver upphovsrättsorganisationerna i brevet.

Översatt till rikssvenska (från engelska från början av någon) innebär det här att upphovsrättsförespråkarna vill att en organisation ska ges tillstånd att ta bort folk från Internet. Varningsbrev eller inte, slutprodukten är en avstängning vad man än formulerar det som. Vem ska då ta hand om alla avstängningar och sånt? Polisen? Ska de patrullera internet? Hur patrullerar man ett i princip oändligt informationsflöde? Det gör man inte. Man bygger en organisation som övervakar all trafik. Övervakning är alltså lösningen, och det kan ju inte polisen syssla med dagarna i ända. Så då låter man (via det förslag som kom en vecka efter nyheten) ett företag få mer makt över internet. Visserligen en sammanslagning av flera företag med konkurrerande idéer, men alla med den gemensamma nämnaren: Vinstdrivande.

Inte med än? Ok. Det företaget behöver inte rätta sig efter lagarna (för det har lagarna sett till) så om någon ger dem en ofantlig hög summa pengar för att stänga av människor från Internet så kommer de att göra det. Utan att blinka. Hur det är med bevisningen? Vem som är skyldig? Ja. Det vet vi ju redan hur det är med den saken.

Så till den checklista som är helt ofattbart idiotisk. Enter Brendan Barber:

Att ladda ner ett tv-program från en fildelningssajt innebär inte bara att man snor stjärnornas och manusförfattarnas lön,

Förtst ska vi fastslå att jag har funderat länge på det här med stöld. Jag är inte dum i huvudet. Mina betyg från gymnasiets och högskolans matte skulle faktiskt vilja påstå något annat. Men hur jag än räknar. Vad jag än använder för variabler så kan jag inte för mitt liv se hur en nedladdad film är stöld. Det är inte heller utebliven försäljning.

Låt säga att du vill ha en soffa. Låt säga att du inte har så mycket pengar. Låt säga att du går till Myrornas och köper en soffa för 150 kr. Ska IKEA då åka ut till dig och våldta dig i stjärten för att du INTE handlat hos dem? Du hade ju inte råd från början, så vare sig du hade köpt soffan eller inte från myrornas så hade du INTE handlat hos IKEA. Köpet hos IKEA fanns inte i den ursprungliga ekvationen så hur fan kan det finnas när du handlat hos någon annan?

Man kan inte stjäla en lön genom att se på ett TV-program. Det är fysiskt omöjligt!

det innebär också att jobben för alla inom tv-industrin hotas: klipparnas, ljud- och ljusteknikernas, de som skapar effekternas och stuntmännens och stuntkvinnornas.

Utan att klaga på någons kvalitet i arbetet med en film ska jag försöka förtydliga: Nej. De blir inte av med några jobb. Behövs en tjänst så finns det någon som är villig att betala för den. Tillgång och efterfrågan? Begrepp som är bekanta? Jag såg för ett tag sedan en musikal som jag tyckte om. Den låg gratis på internet och gör det fortfarande bara i USA visst. Trots det så finns den att köpa på iTunes. Eller Amazon. Den är inte gjord av klippare, ljudtekniker eller effektsmakare. Den är gjord av en liten grupp människor som behandlade hela projektet med kärlek. Inte bara filmen. Inte bara låtarna. Inte bara rollistan. HELA PROJEKTET. Från inspelningsdag ett och framåt har de tagit till vara på alla som tyckt om filmen. Och du kan inte köpa kärlek, men kärlek kan ge dig gåvor.

Har ingen sett utvecklingen av film? Låt mig visa i bilder vad dina jävla effektmakare har åstadkommit i berättarkonst.


En bra film va? Banade väg för nya tekniker och visade på vad man kan åstadkomma med film. Men den tappade aldrig kärnan: En berättelse som fängslade. Det är inte Science Fiction. Det är inte effekter > karaktärer. Inte för en sekund. Vad hände med Hollywoods framtågande?


Effekter > karaktärer. Lens flare > djup. CGI > handling.
Nej, om det är effektmakarnas jobb som ryker först så tänker jag aldrig mer köpa en film i hela mitt liv. Men det är klart. Det slutar ju inte där. Fler smarta ord av Brendan Barber.

Och det går än längre: piratkopiering skadar biografägare...

Men snälla nån! Biografer kommer alltid att ha besökare såvida de hänger med i utvecklingen. Att ha gratis tillgång till film innebär vissa kompomisser. Man har inte trettiotvå högtalare runt skärmen. Man har max 19 tum (50 om man lyckas koppla bilden till TVn) i jämförelse med metervis med projektorduk. En filmrulle innehåller alltid mer bild än vilken Blu-ray eller snedtankad fil som helst. Men då måste biograferna hänga med i utvecklingen. Vem fan vill betala 100 spänn (priset på en vanlig biljett) för att se Shrek 8? Häng med i svängarna. Anställ människor som kollar på bloggosfären vad som är inne. Jag minns filmen Hero. Den gick tamigfan inte på någon SF-biograf. Sandrew Metronome (numer uppköpta av SF) hade den på någon obskyr salong och det tog oss flera timmar att hitta dit. Väl där var salongen fylld av fyra (4!) människor varav mitt sällskap utgjorde hälften. Internet går snabbt. Biograferna får väl se till att hänga med i svängarna. Eller dö av utmattning.

...försäljare...

Men vad babblar du om? Play.com har inte tjänat så mycket pengar som i år. Cdon.com går framåt utav helvete. De fysiska butikerna emmigrerar i rask takt till Internet för då når de fler kunder. En större samling kunder ställer större krav på försäljaren. Man kan inte sitta och vara mossig och tro att allt ska gå så jävla enkelt, som det gjorde 1992, nu i framtiden (välkommen till framtiden btw). Att folk får ett större utbud och får tänka själva är väl bara ett steg i rätt riktning? Nej just det. Köper man inte Britney Spears senaste skiva så existerar man inte i er värld. Tänkte inte på det.

...tillverkare....

Men tillverkare av vadå? Är du blåst på riktigt? Jag kan nämna ett gäng människor som har förstått framtiden och tjänar grova pengar. På att tillverka.

...pr-byrårer...

Så du påstår att gratis reklam inte är bra reklam? Du slipper betala någon för att utföra ett arbete åt dig? Kom inte och påstå att den som läckte Wolverine-filmen inte gjorde världens bästa reklam? Jag tankade den. Såg den. Hatade den. Men fick tack vare det min syster, hennes pojkvän, min kompis och hans tre polare att gå och se den. SÄTT IN DET I DIN UTEBLIVNA-FÖRSÄLJNINGS-KALKYL OCH RÖK DET!

....och transportföretagen

Sprida din film åt dig? Få människor att se den? Få en stor del av dem att betala för sig? Och i slutändan spara på miljön? Har du flugit över något fågelbo?

Men det är klart. Allt handlar alltid om survival of the fittest och din position som Rik Man™ verkar vara hotad. Du gör som alla andra hotade djur: vänder taggarna utåt, kurar ihop dig, blundar, håller för öronen och skriker "NA-NA-NA-NA-NA-NA-NA" för allt vad lungorna orkar.

Är det farligt? Eller bara dumt?

Jag vill passa på att upplysa den vanlige vettige mannen (som ändå inte läser det här) att det handlar i slutändan inte om en skiva eller film eller bok. Det handlar om ett storebrorssamhälle. Som faktiskt har börjat synas i gammelmedia.

Vi har alltid blivit tvångsmatade med kulturinnehållet. Och nu när vi har chansen att tänka själva (antingen ensamma eller i grupp) så används våra folkvalda till att förtrycka oss. Jag ser fram emot 2010. Då kommer ett nytt val. Och jag hoppas att de som hjälpte till i början av Juni i år kan hjälpa till ytterligare en gång. inte för min eller PPs skull utan för sin egen skull. Alla drabbas. Vare sig man bryr sig eller inte.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos and videos from aiglet. Make your own badge here.
hits