Kvällen som brast

Ok. Den är fortfarande bra. Men den är inte helt ok. Efter mitt lyckliga utspel så surfade jag vidare. Och efter en stunds mediterande hittade jag det här.

Kort redogörelse. En kille på ISS gillar Star Trek. Han ville se Star Trek. Eftersom han befinner sig i rymden är det brist på biografer. Hans kompisar på jorden bestämmer sig då för att stråla upp filmen.

Innan du får en nördgasm av tanken på en uppstrålad Star Trek-rulle så vill jag ..... Va? För sent...? Ok. Torka upp då så fortsätter jag sen.

Klar? Bra.

Varför i hela helvete får NASA ta en biofilm, encoda den och skicka den till tre personer utan att hamna inför rätta? Vad har de för rätt att använda upphovsrättskyddat material på det där slösaktiga viset? Visst. Jag förstår grundprincipen. De har säkert betalat tre biobiljetter och lite till för att få skicka filmen till sina astronauter. Men det är ändå konstigt att en sorts fildelning får användas. Det är i reklamsyfte också. Kladdet i dina byxor gör att du kommer se filmen nu. Kanske en andra gång. Vad vet jag?

Men varför inte göra så bra reklam man kan? Varför inte släppa filmen fritt? J.J. Abrams är en hyvens kille. Han förstår teknik. Han vet vad rätt sakrätt plats kan göra. Släpp filmen lös! Fler folk kommer se den! Fler kommer betala för den. Jag vill övertyga en kompis om att gå och se den, men hur kan jag göra det utan att själv betala åt honom? Om jag ger honom filmen i sin helhet och säger "Den här ska vi se på bio" så är chansen hundra gånger större att han följer med än om jag säger "Den där nya Star Trek-filmen verkar bra du" eftersom han fnyser åt Star Trek.

Err... I vilket fall. NASA får fildela. Jag får inte. Jag hatar någon. Vet inte riktigt vem. Jo just det.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos and videos from aiglet. Make your own badge here.
hits