Till Werner

Hej Werner,
jag vet att du läser detta. Jag vet att du är en av få som gör sig mödan att hitta hit. Kanske för att jag inte heter roger.webblogg.se på MSN som alla andra med bloggar verkar göra. Men också för att du verkar bry dig om vad jag tycker. Jag tycker det är synd att vi inte träffas. Roskilde blir ju första undantaget eftersom Jennifer tar studenten den vecka det är massa fest i Karlshamn. Jag tänkte ta och försvara mig lite för vad jag sagt och tyckt med dig i chatfönstret. Jag vet också att du varken kommer ändra åsikt eller bli mer eller mindre förbannad på mig eftersom du är en smart människa som förstår bättre än att trycka ned folk för vad de tycker. Allt jag skriver är inte hämtat från våra koncersationer, men jag lägger till sådant som jag underförstått hört dig säga eller plockat upp från andra källor. Jag ber om ursäkt om du tycker att jag placerat ord i munnen på dig.

Du tycker att man ska låta bli enfrågepartier.
Det tyckte jag också en gång i tiden. Jag tyckte att man skulle låta bli alla partier. Jag tycker fortfarande att politiken som den ser ut idag är värdelös på fler sätt än
tre. Jag undvek och hatade alla partier för de hade många ord som inte täckte ett enda ämne jag brydde mig något om. Sen hände något. Någon tyckte illa om teknik. Och du vet hur mycket jag älskar teknik. Jag kopplar sladdar, programmerar dåliga program och mindre framgångsrika spel (skryt) och jag frossar i allt vad inställningar heter på datorer och TV-apparater. Så när någon kommer och säger att Internet är dåligt så reagerar jag som en överlevande jude när Hitler ska tinas upp. Tydligen så tycker fler som jag. Och de har startat en klubb. Du vet att jag hatar klubbar. Men när alternativen är att smaska balle väljer jag den mindre beska av de två. Den här gången verkar det gå att påverka något som jag vill påverka. Ska jag då sitta still vid sidolinjen?

Du tycker att en röst på Piratpartiet är bortkastad.
Det tyckte jag också. Med samma argument som ovan. Men nu är det så att det handlar inte om att Piratpartiet saknar argument för allt annat. Det är viktigt med miljö. Jag förstår det. Det är viktigt att vi tar hand om sjuka. Jag förstår det. Gamla människor ska få pengar av staten för att de bidragit med pengar till samhället i unga dagar. Snälla Werner, jag förstår det. Det är självklart. Men det handlar inte om att Piratpartiet inte tycker något i de frågorna. Det handlar om vad som är viktigt. Josh länkar till Anino i frågan om vad som är vitkigt. Och utan att du ska behöva klicka på länkar och tänka TLDR ska jag citera kärnan i det hela.

Du kommer innanför dörren och tar av dig skorna. Tar fram papper och penna för att göra upp en lista. Här ska fixas och donas. Du går runt i rummen och noterar allt som behöver göras.

Det är isigt i frysen, dörrhandtaget till badrummet sitter lite löst, ugnen är smutsig, det är dammigt bakom datorbordet, tvättkorgen är trasig, balkongstolarna behöver oljas in, soffbordet har fått stearinfläckar, det brinner i teven, det har blivit en fläck på badrumsspegeln, toapapperet är snart slut, pantflaskorna ligger på hög, två räkningar behöver betalas, det behövs en glödlampa i sovrummet, en persienn är trasig och hallen borde faktiskt målas om.


Utan att dra ut på vad Josh och Anino redan sagt ställer jag frågan retoriskt: Vad skulle du fixa först?

Och kasta bort en röst? Det är väl den mest förtryckande sak man kan säga. Mobba mig gärna. Hata mig som alla hatar SD. Slå ner mig. Men mygla inte och säg att min röst är bortkastad. Jag håller inte med alla i Sverige, men om deras frihet att säga det de tycker skulle riskeras så ska jag tamigfan slåss för deras skull. Oj, just ja. Det är ju det som händer just nu.

Piratpartiet suger för de vill göra fildelning gratis.
Det tyckte jag också. Finniga tonåringar som vill tanka gratis porr? Släng dem åt helvete. Folk som inte vill betala för kultur? Bränn dem på bål. Men jag vill betala för kultur, Werner. Jag vill ge mina pengar till de som förtjänar det. Men inte i helvete vill jag stödja Vikingarna eller Carola bara för att de tycker att de har rätt att få pengar för avföring (i deras öron musik). Men just nu är jag arbetslös och jag har tillgång till gratis kultur i alla dess former. Hur fan tror du jag gör då? Jag säger inte att jag inte lägger pengar på kultur, för det gör jag. Jag köpte 18 vinylskivor så sent som i lördags. Jag har beställt Gorillaz nya DVD trots att den finns att tillgå gratis på internet. Jag köpte två skivor och en film förra veckan. Jag köpte ett spel till PC veckan innan det. Dessförinnan handlade jag ett spel till 360n. En tid innan det fyra spel till Playstation3. Allt jag införskaffat det här året har jag gjort utan inkomst. Jag utmanar vem fan i helvete som helst att göra detsamma.
Det jag missar när jag laddar hem saker vill jag ha. Och då betalar jag mer än gärna för mig. Och för att folk ska få mina pengar krävs det att de gör något för att förtjäna dem (jag jobbar just nu på att skicka en hundring till Henrik Schyffert för hans föreställning på TV i Lördags). Då tänker lobbyisterna (slitet uttryck men det är ett bra begrepp) att "Åh nej! Makten hos konsumenten!?! Hur ska vi klara det?!". Så nu tycker jag inte det längre Werner. Piratpartiet får mer än gärna riva upp gamla grejer.

Piratpartiet maskerar fri tillgång till upphovsmännens med övervakningshysteri.
Gör de det?


Det där är verklighet. Och nej, det sitter inte en tomte på Google och läser alla våra mail. Men om en organisation har möjligheten att göra det, får det dig att må bättre? Man söker efter ord som "terrorism", "attentat", "president", "jihad", "skjuta" etc. Men var går gränsen? "Skolklass"? "Frikyrklig"? "Allah"? "Buddah"? "Salem Al-Fakir"? Och vem ska kolla dem? Hemliga poliser? Alla är retoriska frågor. Men svara gärna om du känner dig manad.

 

Piratpartiet kommer inte överleva.
Nehe? Är det dåligt? Tänk dig ett samhälle där Piratpartiets roll är utspelat. Det finns två möjligheter. Det ena är en förtryckande stat som övervakar minsta steg som invånarna tar. Det andra är ett där det är självklart att människor har rätt till privatliv, fri kultur och delad kunskap. Jag vet vilken jag vill se.

 

Piratpartiet är en samling idioter som inte vill anpassa sig till rådande lagar.
Nej Idioter kan man iofs diskutera. Och ja. Men att vi inte vill anpassa oss till rådande lagar det är klart. Vi är inte först på något sätt. Men med den utveckling som sker kan det mycket möjligt vara den sista kampen som går att föra i dagsljus.


Du tycker att jag är dum i huvudet.
Nej Werner, det gör du inte. Du tycker om mig, och jag vet det.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos and videos from aiglet. Make your own badge here.
hits