Start over, make right

Nu är det nyår snart. Med allt vad som hör till. Jag tror att de flesta jag känner kommer blåsa skallen av sig med alkoholens hjälp (Niklas enda kända undataget hittills). Jag tycker dock att ni ska sätta er ner en stund innan festkvällen börjar. Sätt er ner och börja fundera. Fundera på vad ni gjort i år. Tänk tillbaka ett år i tiden (give or take a few weeks).

Var stod Du för ett år sen? Vad hade Du precis avslutat? Visst kändes det skönt att Du klarade dig genom den där sista veckan på det gamla året? Visst mådde Du dåligt över att 2005 bar med sig nya saker att tackla? Du ville kanske frysa tiden och stanna i mellandagarna för att Du inte ville kännas vid en särskild Någon? Du kanske ville skynda in i det nya året för att återigen kunna glädjas med vänner och familj?

Var stod du för ett år sedan? Vad hade Du precis påbörjat? Vad skulle det nya året innebära för Dig? Hade du allt utstakat fram till September? Hade Du inget planerat på nyårsaftonskväll?

Vi vet nu i efterhand hur 2005 såg ut. Allas 2005 var olika. För vissa bjöd det på stor förändring medans det för andra inte förde med sig en större överraskning än att vi glömde av den i samma stund den slog oss.

Vad vi ska sätta oss ner och fundera på riktigt ordentligt har dock ingenting att göra med vad vi gjorde förra året. Vi måste se till nuet. Var står Du nu? Vad har Du för förhoppningar för 2006? Varrför ser du dem som förhoppningar och inte som planer? Det finns bara en person som kan hjälpa dig på din jakt efter lycka. Lycka kommer inte på ett paket med posten (såvida du inte beställt det). Du måste engagera dig. Det finns ingen framtid. Det finns ingen dåtid. Allt vi gör leder inte mot ett förutbestämt öde. Allt är ett enda stort nu. Alla "nu" kommer senare i livet att ha formats till minnen. Hur vill du att dina minnen ska se ut? Visualisera dem och ta sen och realisera dem.

Jag vet vad jag ångrar med 2005. Jag hoppas att jag sitter om ett år och ångrar färre grejer. Men, det är ju upp till mig att det ska bli så.

***

Såg Kong häromdagen. Riktigt tung film. På alla sätt. Jag (och Jen (som hon tydligen signar sms med)) vet att filmer inte lätt påverkar mig. Men jävlar vad ledsam den var i slutet. Riktigt ledsam. Ledsamast i år faktiskt.

***

Errr..... Nyår då? Vad händer?

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos and videos from aiglet. Make your own badge here.
hits